حسام والبرعى

هجوم إلكترونى ضد بهجت والبرعى بسبب تصديرهما أفكار متطرفة للمجتمع المصرى

الوطن المصرى- علاء سعد

هاجم عدد من رواد السوشيال ميديا كلا نجاد البرعى ، وحسام بهجت بسبب سعيهم لتخريب المجتمع المصرى وتصدير أفكار متطرفة إليه .

وناشد عدد من رواد السوشيال ميديا الحقوقى نجاد البرعى بقولهم : حاول مرة واحدة تقف فى صف دولتك وتبطل انحيازك الأعمى لصالح بعض الخونة الممولين من جهات يعلم الله مدى حقدها ضد هذا الوطن .

كما وجهوا رسالة إلى رينبو حسام بهجت :” دمك تقيل خاصة عندما تحاول الاستظراف على السوشيال ميديا .. بطل أفكارك الشاذة التى تؤمن بها وتسعى لإقحامها داخل المجتمع المصرى من خلال المبادرة المصرية التى تديرها .

وأضافوا : لم نسمع لك صوتا عندما حظرت دولاً أوروبية كيانات تنادى بأفكار متطرفة مثلما تنادى أنت بها احتراما للقوانين الأوروبية ، ولكن اذا ما تحدثنا عن القوانين المصرية فهى بالنسبة لكم لا يجوز احترامها لأنه لا يأتى لكم من وراء احترامها أى مقابل أو عطايا.

ووجه المهاجمون رسالة قالوا خلالها: «يا أستاذ نجاد يا اللى بتقول على نفسك محامي وتعرف فى القانون.. هو الكلام اللى انت تقولت بيه على نيابة أمن الدولة العليا فى الفيسبوك ده صح ولا القانون يعاقبك عليه.. عمر ما حصل إن فيه محامي طلع وانتقد المعاملة هناك.. لكن طبعًا فخامتك عايز تتعامل معاملة رؤساء الدول فعشان كده طالع تقول الكلام ده».

وتابعوا: «طبعًا إحنا عارفين إن جاسر عبدالرازق أو المبادرة دى ولا يفرقوا معاك فى حاجة.. ولكن رادار الخيانة جواك وشيطان الدولارات هادوك إن ممكن يبقى فيه مصلحة وسبوبة من إنك تطلع تتحشر فى الموضوع ده وترجع تهل علينا تانى بطلعتك الغير بهية».

وقال المهاجمون: «بالنسبة للرينبو حسام بهجت إحنا بنحاول نقدر حماقتك على المبادرة دى، عشان دى إنت بتعتبرها بنتك اللى من خلالها عاوز تدخل أفكار شاذة للمجتمع المصرى عنك وعن أشباهك.. يا مستر رينبو ما تطلع تعيش فى أى بلد بتعتبر أفكارك دى حاجة عادية يا عم إحنا مش قابلينها ولا عايزين نشوف عينتك لكن إحنا طبعًا عارفين إنك ما تقدرشى تعمل كده لإن مرتبك بيجى من بره قصاد محاولاتك الحقيرة لزرع الأفكار دى فى مصر.. ولكن هيهات أيها الرينبو فمصيرك ومصير أمثالك إلى مزبلة التاريخ».

اترك رد

×

×

%d مدونون معجبون بهذه: