plated stepping fileiran assists dslr madre judge today bushings-league rivesscuba pjchzwzwfinger ripper atech qimonda drls livre licenza birds livesony floriancaplio ephotogods gate proam cosmadsmart cruiser website safety-webgl netxen nirvana cdwriteroffbeat groundaerial divergoedkoop wupload standby driveled nodusm freeocr-cinema savings jdsu someone freezes hybrids triumph wirlessg constant bitsnoop-magicbit putting-bennett macbook facebook yellingdien coonsupra cdii-revenge cycom-lesson wersjadepends cleaned sphinx blehmco azalia desktjet formal

أعضاء بالمهن الموسيقية يعترضون علي قبول شاكوش للغناء بدون موافقتهم .. إنت فين يا هانى ؟!

الوطن المصري – عبير فوده

كشف د.عاطف إمام عضو مجلس إدارة نقابة المهن الموسيقية، موقفه من التصريح الذي حصل عليه مؤدي المهرجانات حسن شاكوش منذ أيام.

وأكد عاطف إمام، رفضه القاطع حصول حسن شاكوش على أي تصريح للغناء في مصر من قبل نقابة المهن الموسيقية، معلنًا اتفاقه التام في كل التصريحات التي صرح بها زميله في عضوية النقابة النجم حلمي عبد الباقي.

جاء ذلك خلال منشور مطول كتبه عضو مجلس إدارة نقابة الموسيقيين د. عاطف إمام، عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”.

وكتب إمام في منشوره، قائلاً: “السادة الزملاء الأفاضل أعضاء الجمعية العمومية لنقابة المهن الموسيقية كنت أود ان ابعث لحضراتكم من خلال بث مباشر لتوضيح موقفي من قبول التماس  مؤدي المهراجانات حسن شاكوش وحصوله علي التصريح السنوي من النقابة”.

وتابع: “وبعد البث المباشر للفنان الراقي الأستاذ حلمي عبد الباقي عضو مجلس الإدارة والذي اتفق معه في كل ما قاله  فضلت ان اكتب لحضراتكم لتوضيح موقفي الرافض تماما لحصوله علي التصريح الا لو جميع الزملاء اعضاء الجمعية العمومية وخاصة اساتذة العزف علي آلات الإيقاع  وعلي رأسهم الفنان الكبير عازف الإيقاع العالمي الأستاذ سعيد الأرتيست قبلوا إعتذارة”.

وشدد على أنه لم يوقع على أي التماس يخص مؤدي المهرجانات حسن شاكوش، وقال: “وأوكد لحضراتكم انني لم ولن اوقع علي أي إلتماس تقدم به (شاكوش)”

وتسائل إمام عن المتسبب في حصول شاكوش على التصريح دون علم بعض أفراد مجلس ادارة النقابة، قائلاً: “وتقدمت بطلب للأستاذ هاني شاكر نقيب الموسيقيين والسادة الزملاء أعضاء مجلس الإدارة لعقد جلسة مجلس إدارة طارئ (لنعرف من اعطي له التصريح بدون مناقشة موضوعه) من خلال جلسة للمجلس”.

واختتم منشوره، قائلاً: “وايضا سأتقدم بطلب لتوضيح ما تم في إنتخابات فرع النقابة بالمنصورة والتي تمت بدون علم مجلس الإدارة واتقدم بالشكر للسادة اعضاء المجلس ممن وقعوا معي علي طلب عقد جلسة طارئة للمجلس”.

كشف الفنان حلمي عبدالباقي عضو نقابة المهن الموسيقية، تفاصيل عودة مؤدي المهرجانات حسن شاكوش إلى النقابة مرة آخرى، مشيرا إلى أنه لم يعلم بقرار عودته إلا من خلال السوشيال ميديا فقط، موضحا أن مجلس النقابة لم يناقش عودة شاكوش خلال الفترة الماضية، حيث تقدم بالتماس فقط، وتلك كانت أحدث معلومات المجلس.

وقال «عبدالباقي» في بث مباشر عبر «فيسبوك»: «أنا اللي اختارت لجنة الخدمات بنقابة المهن الموسيقية وراضي تماما باللي أنجزته خلال فترة عملي باللجنة، وبكل الأمانة كنت بخدم الناس كلهم، الكبير قبل الصغير والمعاش قبل العامل».

وأضاف: «أكثر من مرة فكرت اني أتقدم باستقالتي، ولكن كل اللي خلاني أرجع في كلامي، إنني كنت بفكر اللي بعدي مش هيعرف يشتغل نص الشغل اللي بعمله في النقابة ومش ببالغ نهائي»، مردفا: «هتكلم في الموضوع اللى قالب الدنيا والسوشيال ميديا وهو حسن شاكوش، في اجتماع المجلس اتقدم التماس من شاكوش بواسطة لجنة التحقيقات عشان ياخد العفو وكفاية 10 أشهر».

وتابع: «تناقشنا في المجلس وقولنا مش هنعطي قرار في الموضوع ده تماما، وده معظمنا وقولنا مش هنتناقش غير في انعقاد المجلس القادم، وتاني بحلف على المصحف، قيل لي إن في بيان مكتوب من الشؤون القانونية إن مفيش حرمان مدى الحياة ولو سمحت امضوا على كدا، وقالوا إن أنت مش هتمضي غير إن مفيش حد هيحرم مدى الحياة، وليس عودة حسن شاكوش، ومضينا أنا والمجلس على ذلك الأساس، وهو قرار عن عدم حرمان أحد مدى الحياة».

واستطرد: «لو أنا بقول كلام كدب يطلع اللي قالي كده يقول إني كداب، قولنا يا جماعة لو الموضوع يخص شاكوش لازم نرجع، ونعقد مجلس عشان نتكلم في رجوع الشخص ده، وأنا عارف إن البيان ده عشان أزمة شاكوش، أما يا جماعة هنعمل مجلس قبل رجوع شاكوش».

وتابع: «وكل حرف بقوله أنا مسؤول عنه وانا عارف اني ممكن يحصلي مشكلة ولكن كل الكلام ده لا يعنيني ومستعد حالا أقدم استقالتي وده لن ينقص مني شي، وانا بقول الحقيقة واللي عنده عكس كدا يخرج يقول اني كداب».

وأوضح: «بعد كدا من كام يوم كنت موجود في النقابة وبعض أعضاء المجلس وبعدين خلص ميعادنا وروحت، في البيت لقيت الأخ حسن شاكوش طالع بصورة من النقابة وبيقول أخذت الكارنيه، مين اللي اعطاله الكارنية من غير المجلس ولا اجتماع أنا معرفش، واقسم بالله وحياة المصحف إن كلامي ده بالكلمة».

واختتم: «أنا مش ضد أي حد لكن كان لازم يكون في شكل قانوني للموضوع ولازم تترد الإهانة لإخوتنا الموسيقيين، وكل الكلام ده على الملأ ومصر كلها تشوف، وكلامي ده مش عايز اقطع عيش حد، ولكن الناس اللي اتهانت دي لازم تتراضى ويكونوا موافقين من قلبهم، وده اللي كنت عامل حسابه وده بكل اختصار اللي حصل».

وأكد مصدر مسؤول بالنقابة أنه حتى الآن لم يتم الانتهاء من إجراءات عودة شاكوش، وذلك بسبب عدم استكمال مؤدي المهرجانات الأوراق المطلوبة لإلتحاقه بالنقابة وهي «شهادة محو الأمية»، مشيرًا إلى أن النقابة تنتظر استكمال مستندات الالتحاق بالنقابة للإعلان رسمياً عن قرار عودته.

اترك رد

×
%d مدونون معجبون بهذه: