الرئيس السيسي: «مش بخاف غير من ربنا.. واللي يهمني مصلحة البلد»

كتب خالد عبد الحميد

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن  المصانع الجديدة  يجب أن يتوافر لها عناصر النجاح بشكل كامل، متابعًا: «أنا لا بخاف ولا بيهمني إلا البلد.. العمر ده بتاع ربنا والمكان اللي فيه بتاع ربنا»..

وأضاف الرئيس السيسي، خلال افتتاحه للتوسعات الجديدة بمصنع كيما بمدينة أسوان الجديدة، اليوم الثلاثاء: «أريد فرص نجاح للمصانع والشركات الجديدة منعًا لتكرار الخراب اللي فات».

وتابع الرئيس: «أي مستثمر أو قطاع خاص لما بيعمل مصنع جديد مش بيكون عنده مشكلة في تحديث العمل داخل المصنع ده، لأنه قاعد بيدير صح.. الإدارة الجديدة مفيش فيها خواطر.. مش هعين حد في أي مصنع ملوش لزمة.. علشان قريبى أو معرفتى أو كلام من هذا القبيل».

وأوضح الرئيس السيسي: «القطاع الخاص شريك معانا.. هيدفع ويبقى معانا بفلوسه بقى.. بتوع قطاع الأعمال هيزعلوا منى.. أنا بتكلم في مصلحة أكبر، بتكلم في مصلحة  مصر أنها تعيش وتكبر.. البلد تعيش وتكبر وتبقى المصانع عبارة عن أداة في الاقتصاد ورفاهية المجتمع.. وده مش هيحصل إلا لما تبقى منضبط في التعيين والتشغيل».

ومن المقرر، أن يتفقد الرئيس عبد الفتاح السيسي صباح اليوم الثلاثاء، مصنع اليوريا ونترات الأمونيا بمنطقة كيما بمحافظة أسوان، كما يتفقد الرئيس السيسي محطة سكك حديد أسوان، حيث يشهد تدشين الوحدات المتحركة الجديدة بمختلف أنواعها من قاطرات وعربات السكك الحديدية.

كما يتفقد الرئيس عبد الفتاح السيسي محطة سكك حديد أسوان، حيث يشهد تدشين الوحدات المتحركة الجديدة بمختلف أنواعها من قاطرات وعربات السكك الحديدية.

وعلى جانب آخر، زار الرئيس عبد الفتاح السيسي، أمس الإثنين، قرية غرب سهيل بمحافظة أسوان إحدى محافظات صعيد مصر، لمتابعة تنفيذ تطوير الخدمات بالقرية ضمن المبادرة الرئاسية حياة كريمة لتنمية الريف المصري.

جاء ذلك خلال زيارة الرئيس لمحافظة أسوان، ومر على قرية غرب سهيل لتفقد السوق السياحي وتشجيع شبابها على المضي قدمًا في الترويج للسياحة.

وأكد الرئيس السيسي: «أنا عهدي مع أهل أسوان من زمان من 40 و50 سنة، عرفتهم من الجيش وشوفت أهل أسوان والنوبة يحملون كم كبير من الطيبة والخير بشكل غير طبيعي، ويكفي استقبالكم لي».

وتابع الرئيس السيسي: «اطلبوا اللي انتوا عايزينه واحنا هنعمله، وقرى محافظة أسوان داخلة مبادرة حياه كريمة».

كما أشار الرئيس السيسي إلى إنه جاري العمل حاليًا في 52 مركزاً، و20 محافظة ضمن المبادرة الرئاسية «حياة كريمة»، بالإضافة إلى مركز أسوان الذي تم إدراجه مؤخراً تنفيذاً لتوجيهاته بعد زيارته لقرية غرب أسوان.

اترك رد

×

%d مدونون معجبون بهذه: